Wie is Tim?
Tim Curvers werkt al 13 jaar bij IB Data en kent het bedrijf door en door. Hij begon in juli 2011 als parttime student in de avonduren. “Ik kwam hier binnen als student, werkte twee of drie dagen in de week in de avonduren. Dan begon ik bijvoorbeeld om vijf uur en werkte tot een uur of elf.”
Een jaar later besloot hij zijn studie Technische Bedrijfskunde (voor zo’n 90-95% afgerond) opzij te zetten en fulltime bij IB Data aan de slag te gaan. Hij haalde geen plezier meer uit zijn studie en hij voelde zich op zijn plek bij IB Data. “In augustus 2012 ben ik hier fulltime begonnen, dus dit jaar werk ik hier 13 jaar” vertelt hij.
Als operationeel manager werkt Tim op verschillende afdelingen. “Ik ben voornamelijk bezig met transactiedata en ben daarnaast actief binnen de IT-afdeling. Ik ben eigenlijk een beetje een manusje van alles,” lacht hij, maar juist die diversiteit vindt hij leuk.

De werkdag van een operationeel manager
Hoe verloopt een typische werkdag voor Tim? “Turbulent,” zegt hij met een glimlach. “Mijn hoofdtaak is ervoor zorgen dat andere mensen hun werk efficiënt kunnen doen. Ik ben verantwoordelijk voor de interne processen en ben veel bezig met: ‘hoe lopen de processen nu?’ en ‘hoe kunnen we deze verbeteren?'”
Tim is de schakel tussen de interne organisatie en IT en kan anderen hierdoor goed helpen. “Collega’s komen vaak naar me toe met vragen, maar dat vind ik juist leuk. Ze komen met een bepaalde uitdaging of een probleem waar ze tegenaan lopen, en vragen hoe ze dit het beste kunnen aanpakken. Een soort troubleshooting dus.”
Naast het werk aan interne processen heeft Tim ook veel klantcontact. “Ik heb contact met verschillende soorten klanten waaronder leveranciers, fabrikanten, afnemers, implementatiepartners – het is echt heel breed.” De klant waarmee hij de meeste connectie heeft opgebouwd in de afgelopen jaren is 4PLUS, een van de grote handelaren in Nederland.
Wat maakt het werk leuk?
“Wat ik het leukst vind, is collega’s helpen met hun uitdagingen,” vertelt Tim. “Soms komt het ook echt niet uit,” lacht hij, “maar ik vind het fijn om mensen te helpen en samen tot een oplossing te komen.”
Tim houdt van complexe vraagstukken. “Dat is zowel een positief als een negatief punt. Ik ga een complex vraagstuk niet uit de weg te gaan en vind het leuk om moeilijke dingen op te lossen. Het negatieve is dat ik simpele dingen soms onnodig moeilijk maak.”
Een groot deel van zijn werk bestaat uit het wegnemen van kleine tussentaakjes bij collega’s. “Ik zorg ervoor dat er geen zand in de motor komt. Als iemand midden in een project zit en er komt een spoedklusje tussendoor betekent dat vaak dat die persoon uit zijn flow wordt gehaald. Dat kost extra tijd en energie. Door die kleine ad hoc taakjes zelf op te pakken, kunnen collega’s door met hun werkzaamheden.”
Buiten werktijd
Zoals Tim op zijn werk bezig is met verschillende dingen, is dat thuis ook het geval. Ik heb dus niet echt één specifieke hobby. “Ik kan best een dag op de bank liggen en films kijken, maar ben ook een actief persoon. Dus je kunt me ook ’s nachts wakker maken voor een potje voetbal,” grapt hij.
“Daarnaast ben ik eigenlijk misschien een beetje een lui persoon,” bekent hij. “Werkgerelateerd is dat goed, want ik wil nooit drie keer dezelfde taak doen, dus ga ik zoeken naar een oplossing of efficiëntere manier.”
Tim heeft twee zoons van vijf en acht jaar oud en vindt het leuk om dingen met hen te doen. “Ze hebben laatst UNO ontdekt en vinden dat heel leuk. Hun enthousiasme zien, dat vind ik geweldig.”
Een verrassende fun fact
Een leuk weetje dat weinig mensen van Tim weten: “Ik ben geboren op 11-11 en kom oorspronkelijk uit Limburg. Ik heb er goed mijn best voor gedaan dat dit niet te horen is aan mijn accent, maar ik ben wel echt een carnavalsvierder. In Limburg noemen we dat ‘vastelaovend’.”
De veranderende rol van data in de bouwsector
Over de veranderende rol van data in de bouwsector zegt hij het volgende: “De bouwsector loopt overal een beetje achteraan, bijvoorbeeld op het gebied van automatisering en uitvoering van data. Het gaat allemaal vrij langzaam vooruit”. Hij ziet wel een verschuiving van de waarde van data: “Jaren geleden draaide data voornamelijk om transactiedata – de gegevens die nodig zijn voor de transactie, dus: codering, omschrijving, verpakkingen/handelseenheden en prijs.
Dit was het enige dat belangrijk werd gevonden. De laatste paar jaar wordt verrijkingsdata steeds belangrijker, denk aan afbeeldingen, andere bijlagen, milieudata en verwerkingsvoorschriften. Deze dingen zijn nu veel belangrijker.”
Advies voor bedrijven
Tim heeft een verschillend advies voor leveranciers en afnemers die meer met data willen doen:
Voor leveranciers: “Het is belangrijk om je eigen data in je eigen systeem op je eigen manier op te nemen. Houd niet meteen rekening met wat anderen willen, maar bouw eerst een goede structuur op. Begin klein en maak het elke dag een stapje beter, in plaats van in één keer alles goed te willen doen – wat zelden lukt. Als je dat doet, zorgen wij ervoor dat de data op de gewenste manier bij de afnemer in het systeem komt.”
Voor afnemers: “Geef je wensen duidelijk aan. Op welke manier wil je de belangrijke producten van leveranciers hebben? Het zal nooit 100% dekkend zijn. Focus op waar het grootste deel van je omzet vandaan komt. Als 80% van je omzet komt uit 50% van je producten, zorg dan eerst dat die goed zijn. Afnemers krijgen vaak het idee ‘dit ene artikel klopt niet’, en besteden hier veel tijd aan, maar het is beter om te focussen op de 500 artikelen die met één aanpassing kunnen worden verbeterd. Focus op het grote geheel en bouw het stap voor stap op.”
Een boodschap voor klanten
Aan zijn klanten wil Tim graag het volgende meegeven: “Mochten er uitdagingen zijn waar je als bedrijf mee worstelt, laat dit ons dan weten zodat we er samen naar kunnen kijken. En ook belangrijk: als we iets goed doen, laat dit dan ook weten. IB Data wil graag weten wat de klant prettig vindt en wat we al goed doen zodat we daarop kunnen voortbouwen.” Hierdoor kunnen we onze software blijven verbeteren en heeft iedereen in het IB Data netwerk hier profijt van.
Dit interview maakt deel uit van onze serie “Medewerker in de schijnwerpers” waarin we de mensen achter IB Data aan het woord laten.