Data is overal, maar het zijn de mensen die er écht waarde uit halen. Bij IB Data werken we met een team van 20 Dataspecialisten die dagelijks voor onze klanten in de bouwsector complexe datavraagstukken oplossen. Maar wie zijn zij? Wat drijft hen?
In onze nieuwe serie “ Medewerker in de schijnwerpers ” stellen we onze specialisten aan je voor. We beginnen met Bart Mooren, een van onze Dataspecialisten.
Wie is Bart?
Bart Mooren werkt sinds eind 2022 bij IB Data als dataspecialist. Hij houdt zich voornamelijk bezig met ons platform, dat is ontwikkeld om informatie van onze klanten en fabrikanten aan te leveren aan bedrijven die niet in ons netwerk zitten. Op de website kun je hier meer over lezen.
“Een typische werkdag begint voor mij met het checken van mijn e-mail en het bekijken van artikelbestanden – dat zijn bestanden waarin alle artikelen van een fabrikant staan met prijzen en algemene productdata,” legt Bart uit. “Verder werk ik met verschillende platformen, neem ik deel aan meetings en houd ik me bezig met dataverrijking. Dat laatste betekent dat ik afbeeldingen en bijlagen toevoeg, productindelingen maak en artikelen classificeer.”

De puzzel van data
Wat Bart het meest aanspreekt in zijn werk? “Ik zie het vaak als een puzzel die ik moet oplossen, en daar houd ik wel van. Het is een uitdaging om het plaatje compleet te maken. De vertaling van bestanden is als het leggen van puzzelstukjes – hoe kunnen we de data die we van fabrikanten krijgen, omzetten naar bruikbare informatie voor ons netwerk?”
Deze liefde voor puzzels zien we ook terug in Barts vrije tijd. “Buiten het werk houd ik van puzzels, sudoku’s, het bordspel Go en andere bordspellen,” vertelt hij.
Een leuk weetje dat weinig mensen van hem weten: “Ik ben bezig met een cursus Japans. Ik houd van de Japanse cultuur, kijk anime en lees manga, dus dit is een leuke sidehobby voor mij.”
De toekomst van data in de bouwsector
Bart heeft een heldere visie op de rol van data in de bouwsector: “Ik denk dat data steeds belangrijker wordt. Veel bedrijven hebben hun data nog niet op orde, simpelweg omdat dit vroeger niet nodig was, maar dit verandert nu. Webshop worden steeds belangrijker, vooral afbeeldingen zijn erg belangrijk voor webshops. Vroeger haalde een vakman zijn artikelen bij een handelaar. Tegenwoordig is het meer via grote organisaties.”
Hij ziet ook een duidelijke trend: “Er ontbreekt vaak een bepaalde structuur in de data. Veel informatie mist nog”, denk aan CO2-uitstoot of certificeringen. Vooral nu milieudata steeds belangrijker wordt is het belangrijk om dit ook bij het artikel te vermelden, maar dit moet op een systematische manier aan elk product worden toegevoegd. Dit is een flinke uitdaging voor bedrijven met veel artikelen maar als je hier als bedrijf op inspeelt dan brengt dit je in een voordeelpositie ten opzichte van fabrikanten die dit niet doen.
Advies voor bedrijven
Als Bart een advies mag geven aan bedrijven die meer met hun data willen doen, is hij duidelijk:
Veel bedrijven hebben wel data, maar die is ongestructureerd. Hier kunnen wij mee helpen. “Neem contact op met IB Data, dan kunnen we samen kijken hoe we uw data kunnen structureren en delen met uw klanten op de gewenste manier.”
Aan zijn klanten wil Bart graag het volgende meegeven: Lever de data consistent aan. “Het enige probleem is als bedrijven geen data aanleveren.” Vertelt hij er lachend bij. Als bedrijven dat doen? Dan komt het allemaal goed en regelen wij de rest.